Spelend leren

Spelend leren

door Floor Soeteman
Kinderen zijn uit zichzelf gemotiveerd om te spelen. Spel helpt jonge kinderen hun kennis over de wereld en zich verder te ontwikkelen. Door spel zijn jonge kinderen intens betrokken bij hun activiteiten en presteren ze vaak op de toppen van hun kunnen. Pedagoog Aniek legt uit.

Zowel bij kinderen als bij volwassenen kun je betrokkenheid herkennen aan een hoge concentratie, het geboeid en gefascineerd zijn en aan het genieten van activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan een kind dat geen oog meer heeft voor zijn/haar omgeving tijdens het kleuren en met een tong uit de mond opgaat in zijn/haar tekening.

Door te spelen leert je kind zichzelf en het leven kennen. Het ontdekt de wereld om zich heen en krijgt inzicht in gebeurtenissen en situaties zoals ze die tegen (gaan) komen  in het dagelijkse leven. Een kind is aan het spelen wanneer het kind daar geen doel mee heeft, het kind enigszins actief is, het kind plezier heeft in wat het doet en het spel een vrijwillige activiteit is. Jonge kinderen leren voornamelijk door concrete zintuiglijke ervaringen. Wanneer we willen dat kinderen nieuwe vaardigheden leren, zijn concrete ervaringen daarbij dus onmisbaar: het lijfelijk ontdekken van materialen en levensecht spelen staan centraal. Dit gaat over het spelen met pannen, bezems, helpen met schoonmaken, helpen met boodschappen uitpakken, helpen met koken enzovoorts.
Thuis spelen met je kind? We geven je graag regelmatig tips in ons Magazine!

Vragen? Bel 070 - 7920101